23.9.2006
עם כניסת התלמידים יש לסדר מדבקות על הרצפה ולהזמין אותם לבחור מדבקה פנויה ולשבת עליה. באופן כזה לומדים הילדים להסתדר בשורות ועם רווחים נכונים וטובים לעבודה בישיבה. אפשר לבחור מדבקות רגילות, מצחיקות, או צבעוניות.
אני בעד סידור בשורות, כך יותר קל להביא את הילדים לבצע את התרגיל עם הרגל או היד הנכונים, ולהבדיל בין ימין לשמאל. הסידור במעגל אמנם מאפשר מבט שווה לכלם, אך אין באפשרותם לבצע את התרגיל ברגל מסויימת. בישיבה ממול התלמידים, כשהם מסודרים בשורות, אפשר לחזור על שמות הצדדים בכל פעם שמבצעים תנועה כלשהי, וכך נלמדים הצדדים ימין ושמאל.
על המורה לשבת מולם עם הפנים אל הילדים, ולפעול כתמונת מראה. המורה יפעל עם רגל שמא, והילדים מולו יפעלו עם רגל ימין. כך גם בכפיפות צידיות ובפעילות הזרועות. יש לחזור ולציין "יד ימין....." וכו', תוך כדי ביצוע התרגיל.
תרגיל ראשון
ישיבה שלמה, רגליים מקבילות במצב point
מוסיקה: מקצב זוגי מפעם בינוני
1-6: flex ו- point שולש פעמים
7-8: לסובב רגליים ממפרקי הירך למצב turn out
1-6: שלוש פעמים flex ו- point בישיבה שלמה עם turn out
7-8: לחזור למצב מקביל turn in
1-8: לחזור על המשפט הראשון
1-4: זרועות עולות דרך הצדדים למעלה ולהתכופף אל הרגליים
5-8: להחזיר את הגב לאנך בישיבה שלמה, זרועות חוזרות לצידי הגוף או על הברכיים.
התרגיל חוזר 4 פעמים.
תרגיל שני
מוסיקה: משקל משולש מפעם איטי
ישיבה כף אל כף
1-2: להרים בירכיים למצב סגור לפתוח את הברכיים לישיבת "פרפר"
3-4: לחזור על התנועה
5-6: להתכופף עם המצח את כפות הרגליים
7-8: ליישר בחזרה את הגב
1-2: להרחיק את השוקיים לישיבת פיסוק, ידיים נפתחות לצדדים
3-4: להתכופף לצד ימין כפיפה צידית
5-6: לחזור עם הגב למרכז
7-8: להחזיר את הרגליים לישיבת "פרפר"
1-16: לחזור על הכל עם כפיפת גב לצד שמאל.
לבצע תרגיל זה 4 פעמים לשני הצדדים.
הערה: בשלב מוקדם של שנת הלימודים רצוי לחלק את התרגיל ולבצע כל חלק לחוד. בשלב מאוחר יותר אפשר לצרף גם את התרגיל הראשון לרצף ארוך של תנועות רגליים, זרועות וגב.
תרגיל שלישי
מוסיקה: משקל זוגי, מפעם מהיר
ישיבת פיסוק.
1-2: הרמת ברך ימין תוך ביצוע flex כשהיד הימנית מסמנת כאילו היא מרימה את הברך ע"י חוט בלתי נראה
3-4: להחזיר הברך למקום הישר על הרצפה, כאילו עוזבים את החוט
5-8: לחזור על התנועה בצד שמאל.
1-8: לחזור שוב על אותו דבר.
1-8: ושוב לחזור
1-8: להרים את שתי הברכיים בו זמנית ולחכות עד הספירה האחרונה ואז מחזירים את הברכיים למקום.
לחזור על תרגיל זה כשבכל פעם מתחילים ברגל שונה.
תרגיל רביעי
מוסיקה: מרש, קצבי ולא מהיר מדי
ישיבת פיסוק, זרועות לצדדים מוכנות למחיאת כף גדולה
1: לסגור רגליים וזרועות בבת אחת ומהר עד למחיאת כף בידיים והרגליים נסגרות לישיבה שלמה.
2: לפתוח בחזקה את הרגליים ואת הזרועות
2-4: לחזור שוב
5-6: לחזור על תנועת הרגליים כשהזרועות נפגשות ומחיאת כף מעל לראש
7-8: ושוב מחיאת כף מעל לראש
1-2: לחזור על תנועת הרגליים והזרועות נפגשות מאחורי הגב למחיאת כף
3-4: ולחזור שוב
5-8: לשבת בפיסוק רחב ושחק עם תנועות הזרועות באופן חופשי
לבצע תרגיל זה 4 פעמים
תרגיל חמישי
מוסיקה: משקל משולש, מפעם בינוני מהיר
ישיבת כף אל כף: פרפר:
1-4 תנודות כל הגוף כיחידה אחת מצד אל צד כשהאגן עולה כמו "אוניה על הגלים"
5-6: לעלות על ברך אחת ולתמוך עם היד ברצפה. כפות הרגליים נשארות צמודות.
7-8: לרדת בחזרה לישיבה
1-4: לשכב על הגב ברגליים ישרות ולהתגלגל על הבטן ולהמשיך לגב
5-8: לקפל את הרגליים ולהסתובב על הישבן כמו סביבון.
1-16 לחזור על הכל לצד שני. לבצע 4 פעמים
תרגיל ששי
מעבר לעמידה. מוסיקה במשקל זוגי מפעם בינוני.
לעבור לעמידת קירוס, ידיים על הרצפה, אגן על הרגליים, ראשמורם.
1-4: באונסים במקום
5-8: להרים אגן למעלה, ראש למטה, ידיים על הרצפה.
לחזור שלוש פעמים. בפעם הרביעית לעלות לאט עם כל הגוף לעמידה שלמה בפוזיציה ששית.
תרגיל שביעי
ללמד את 4 כווני החלל על פי נעה אשכול ווכמן ( 0, 2, 4, 6, )
פלייה. מוסיקה במשקל אי זוגי (אפשר וואלס כלשהו) ובמפעם בינוני.
עמידה ששית, ידיים למותניים.
1-6: שלוש פעמים דמי פליה בשישית
7-8: לעבור לעמידה ראשונה תוך סיבוב החוצה של שתי הירכיים בו זמנית.
1-6: שלוש פעמים דמי פלייה בראשונה
7-8: להעביר רגל אחת לעמידה שניה (פיסוק קל עם turn out).
1-6: שלוש פעמים דמי פלייה בעמידה שניה
7-8: להעביר את אותה הרגל שפתחה לשניה, לעמידה שלישית (קלה)
1-2: דמי פליה בשלישית ולהעביר רגל שמאחור לפנים (כלומר להחליף רגל בשלישית)
3-4: דמי פלייה בשלישית ושוב להחליף
5-8: להמשיך דמי פליה וחילוף.
הערה: יש חשיבות רבה להפנמה של ההבנה בנוגע לחילופי הרגליים בפוזיצייה שלישית.
תרגיל שמיני
לבקש לפנות לחזית 2 (על פי מה שלמדו קודם)
תרגיל tendu , עמידה ששית, מוסיקה: מקצב זוגי מפעם מהיר
1-8: 2 battement tendu עם רגל ימין
1-8: אותו דבר ברגל שמאל
1-8: 2 דמי פלייה
1-8: שני רלווה
לחזור על התרגיל ארבע פעמים.
תרגיל תשיעי
לבקש לפנות לחזית 4 .
תרגיל קפיצות. מוסיקה במשקל זוגי ובמפעם בינוני מהיר.
עמידה ששית, ידיים למותניים
1-4: פלייה עם באונסים 4 פעמים (קפיצים)
5-8: 4 קפיצות ולפתוח לראשונה
1-4: 4 פלייה באונסים (קפיצים)
5-8: 4 קפיצות ולעבור מהר לשניה
1-4: 4 באונסים בשניה
5-8: 4 קפיצות בשניה ולעבור לשלישית
1-4: 4 באונסים בשלישית
5-8: לקפוץ בחילוף הרגליים בשלישית..
הערה: יש לשחק עם החומרים ללא הקפדה על ביצוע נכון. לתת לתלמידים ליהנות מההתנסות. ההתקדמות והשיפור יגיעו בהמשך הלימודים.
תרגיל עשירי
לבקש לפנות לחזית 6 (על פי כתב תנועה אשכול ווכמן)
תרגיל port de bras משקל משולש מפעם איטי-בינוני
עמידה ששית, ידיים למטה.
1-2: להעביר את הזרועות ממצב bras bas (למטה) למצב ראשונה.
3-4: להעביר זרועות ממצב ראשונה למצב שניה
5-6: להעלות זרועות למצב חמישית
7-8: לפתוח דרך שניה ולהחזיר למטה למצב מוצא.
תרגילי אלתור ויצירה
יש לבחור נושא שילמד את התלמידים משהו על האלמנטים המרכיבים ריקוד. כל נושא הקשור בגוף, מרחב וזמן, איכויות תנועה ודימויים, יהיה חשוב. רצוי להכין נושא אחד בעל טווחים ומגוון אפשרויות כגון: כבד-קל, ארוך-קצר, נמוך- גבוה, ישר עקום, ישר מפותל, קפיצי-רך, נוקשה-רך, וכו'.
בגיל זה רצוי להשתמש בדימויים קונקרטיים מחיי הילדים, כגון: בנושא נוקשה ורך אפשר להשתמש בדימוי מקל וחוט (או חבל), וכן אפשר להשתמש בהם לנושא ישר-מפותל. לנושא כבד וקל אפשר להשתמש בדימויי חיות. לנושא גבוה-נמוך אפשר לדמות עץ ופרח וכו'.
לדוגמא אביא את הנושא "ישר-עקום"
מוסיקה: תיפוף או כלי הקשה
1. בבקשה התהלכו בחדר בקווים ישרים, כאילו אתם הולכים על מקל. כשהמקל נגמר אתם עוצרים.
2. כדי להמשיך בקו ישר עליכם לחשוב שמישהו שם לכם עוד מקל בכוון אחר, ואתם עכשיו הולכים על המקל.
3. לכו בכל אופן שתרצו. כשהמקל הזה נגמר מופיע עוד מקל, בכוון חדש. אתם יכולים לבחור כל דקך להתקדמות עליו: ריצה, קפיצה, הליכה, זחילה, מהר, לאט, העיקר שתלכו רק על המקל.
4. המקל ארוך. המשיכו.
5. המקלות מתקצרים, ובאים מקלות חדשים כל הזמן, בכוונים שונים.
6. כלם לרוץ על המקלות
7. כלם ללכלת על המקלות
8. כלם לזחול על המקלות (וכו')
להחליף למוסיקה יותר זורמת וקצבית
9. עכשיו המקלות הפכו לחבלים מפותלים, ואתם הולכים על החבלים.
10. לרוץ על החבלים
11. לזחול על החבלים (וכו')
12. עכשיו אתם ממשיכים אבל בכל פעם משתנה המסלול שלכם. פעם הוא חבל מפותל ופעם הוא מקל ישר. פעם ארון ופעם קצר.
13. הזמינו חברה והתקדמו איתה על אותו החבל שלכם או על אותו המקל שלכם.
14. החליפו בינכם.
15. המציאו ריקוד בשניים על הקווים הישרים והמפותלים שביצנו היום. כל אחד מציע הצעה אחת ומלמד אותה את החבר, אחר כך מתחלפים.
זהו מודל של שיעור שאפשר לשנותו עם נושאים שונים. את התרגילים של תחילת השיעור רצוי להשאיר לתקופת מה, וכך הם יפנימו את האלמנטים ויתחילו ללמוד את שפת התנועה במרחב.