דלג לתוכן המרכזי
050-8264905‬

סילבוס לשיעורי בלט גילאי 7-8

עקרונות כלליים

בבואנו להרכיב מערכי שיעור עלינו להתחשב בגורמים מספר:

א. מיהו קהל היעד?

ב. האם הילדים עברו בחינות התאמה ובדיקת כשרון לריקוד, או התקבלו ללמוד ללא כל בדיקה?

ג. האם במסגרת בה יתקיימו הלימודים, אפשר לקיים שיעורים באורך שונה, על פי רמת גיל והתפתחות התלמידים?

ד. האם הילדים שנרשמו לחוג הבלט לומדים עוד תחומי ריקוד, כגון מחול מודרני, ג'ז, אלתור ויצירה?

בישראל נרשמים לחוגי הבלט ילדים וילדות צעירים מאד. גיל 4 הנו גיל מקובל להתחלת לימודי הבלט, אך יש להימנע מללמד גיל זה את חומרי הבלט הקלאסי. גיל 4 נכלל בקטגורית הגיל הרך, בו רצוי לשחק משחקי יצירה שונים עם אמצעי עזר כגון חישוקים, חבלים, בדים וכו'. רעיונות לשיעורים כאלה אפשר למצוא בספרי הדרכה לתנועה לגיל הרך.

ספרי הדרכה כגון אלה אפשר למצוא בספרית סמינר הקיבוצים, ובמכון וינגייט.

ספרים מומלצים:

נהרין צופיה, הזמנה למחול, (2000), הוצאת ספרית א"ח, קרית ביאליק,

הרפז שולה, יחדיו בתנועה, (1989), הוצאת רשפים.

איפיונים

גיל זה מתאים ללימוד שנה ראשונה של תרגילי הבלט. הבשלות הקוגניטיבית מעלה את יכולת הריכוז ומאפשרת השקעה בלימודים ופיתוח מיומנויות. מתפתחת יכולת שליטה בדחפים, בעיקר תוקפניים, אשר מעלה את תחושת הערך העצמי. נבנתה הבנת משמעות של כמויות, נפח ומשקל (טיאנו, 1999) מה שמאפשר תרגול של כמויות תנועה, משך תנועה קלילות וכובד בתנועה.

אמנם, בגיל 7 יכולת הריכוז גדלה, אך עדיין אין כשרים קוגניטיביים וגופניים, המאפשרים לחשוב על פרטים מספר בד בבד (Paskevska, 2002). יתכן מצב, שבו התלמיד שוכח לישר ברכיים בעת שהוא חושב על ה- point, או לסובב את פרקי הירך בזמן שהוא שולח רגל קדימה. יש לקחת זאת בחשבון, ולהבין שהדברים משתפרים עם התרגול והצמיחה.

גיל זה מתאים לתחילת יישום מנח האגן הנכון, שהוא נקודת המוצא ליציבה נכונה. היציבה הנכונה תאפשר לשאת ביעילות את העומס המוטל על המפרקים בשעת הפקת תנועה המיוחדת. כמו כן מתוך יציבה טובה יוצאות תנועות נקיות יותר, וביעילות מרבית.

בגיל זה מתחיל פיתוח השרירים המחזיקים מצב רוטציוני של מפרקי הירך (turn out), והחזקת הגו ארוך למשך כדקה. תרגול זה מחזק את שרירי היציבה, ותורם ליכולת אחזקת יציבה טובה לאורך זמן. לאחר מספר שנים של לימוד ותרגול היציבה הטובה, היא הופכת לאחזקת גוף טבעית וקבועה.

משך השיעור יהיה 45-50 דקות.

הנושאים העיקריים ללימוד

ארגון מנח האגן.

הושטת רגל ללא העברת משקל.

הושטת רגל לפנים והצידה, תוך רוטציה במפרקי הירך (turn out ), ושמירה על מנח אגן חזיתי.

ביצוע הארכת כף הרגל (point) באופן נכון, ללא כווץ האצבעות וללא "סיקל" (sikel).

כפיפת ברכיים בכוון אצבעות כף הרגל (plie).

תנועת הזרועות (port de bras) ברמה הבסיסית, עם שתי הידיים במקביל.

הרגלי עבודה ראשוניים

א. להגיעה לשיעור בזמן.

ב. להיות מוכן עם הציוד המתאים: בגד גוף, טייטס, שיער אסוף, ללא תכשיטים.

ג. בתרגילי הבר, בעת חילוף מצד לצד, להסתובב דרך הבר.

ד. לעבוד על יד הבר עם הרגל הרחוקה ממנו.

ה. להחזיק בבר באופן נכון, ולעמוד במרחק נכון ממנו.

ו. לעמוד במרחק מתאים זה מזה.

ז. בעת העבודה במרכז הסטודיו יש ליצור שורות עם מרחק מתאים בין התלמידים/ות.

ח. בתרגילים מהפינה יש לבצע את התרגיל על קו האלכסון, ולסיים אותו לפני ההליכה לצד השני של החדר.

ט. יש להתחיל את התנועה עם בצד ימין רגל ימין, ובצד שמאל עם רגל שמאל.

י. יש לספור עד 4 לפני היציאה לביצוע (אלא אם נדרש אחרת).

יא. להפנים משפטי תנועה בעלי מבנה של 8 ספירות.

עקרונות לבניית שיעור

תרגילים בעלי מבנה פשוט.

תבנית בעלת חזרה על אותו אלמנט פעמים מספר.

מעט תרגילים על יד הבר.

מוסיקה בעלת מקצב פשוט וברור לספירה (משקל משולש ומשקל זוגי עם דגשים ברורים).

משפטי תנועה בעלי פראזות מאוזנות. כלומר מספר זוגי של ספירות 8, להשלמת המשפט ותחושת הסימטרייה.

שמירה על שלד של שיעור קלאסי קונבנציונלי: בר, אמצע, פינה.

הנושאים העיקריים

חלק ראשון של שנת הלימודים

 

מערך שיעור

א. תרגול ראשוני למשך כ- 5 דקות

ב. תרגול על יד הבר 15 דקות

  • תרגיל מס' 1 - מנח אגן, פוזיציות ו- plie
  • תרגיל מס' 2 - battement tendu
  • תרגיל מס' 3 - תרגול הושטת רגל קדימה ב-turn out
  • תרגיל מס' 4 - תרגיל pointe’ pique קדימה
  • תרגיל מס' 5 - rond de jamb par terre

ג. תרגילי אמצע

  • תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie
  • תרגיל מס' 2 - port de bras מוסיקה: ¾ מפעם מתון
  • תרגיל מס' 3 - קפיצות קטנות
  • תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית, החלפות (changement-de-pied)
  • תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה (spring point)

ד. תרגילי פינה

  • תרגיל מס' 1 - הליכה (pas marche)
  • תרגיל מס' 2 - דהירה (galop)
  • תרגיל מס' 3 - דילוגים

 

מערך שיעור

מערכי השיעור המוצעים כאן מתייחסים לתכנית לימודים בו בתלמיד/ה מתאמן/ת פעמיים בשבוע. אין בחינות התאמה, וכל מי שמעוניין בלימוד הבלט, מתקבל ומתחיל ללמוד. בגיל זה אין הבדל בתכנים הנלמדים בין ילדים בעלי כשרים ריקודיים מגוונים, ואין צורך לחלק את הקבוצות על פי רמות. הבסיס הנרכש זהה לכל בני גיל זה.

א. תרגול ראשוני למשך כ- 5 דקות

הילדות יושבות בשורות על הרצפה ומבצעות מספר תרגילים של point, flex, turn-in, turn-out, port-de-bras, כפיפות גו. יש לתת לכל אלמנט תרגיל שונה, כדי שיוכלו להתרכז בחלק אחד של הגוף. אין לדרוש גב זקוף בזמן עבודת כפות הרגליים או בזמן עבודת מפרקי הירך. אין לדרוש עבודת מפרקי הירך נכונה בעת עבודה על זקיפות הגב ותנועות הזרועות.

ב. תרגול על יד הבר 15 דקות

תרגיל מס' 1 - מנח אגן, פוזיציות ו- plie

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם בינוני.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

להטות אגן לפנים ולהחזירו למקום (גב נשאר למעלה)

1-2

להטות אגן לפנים ולהחזירו למקום (גב נשאר למעלה)

3-4

demi-plie ולישר ברכיים

5-6

לפתוח לעמידה ראשונה

7-8

אותו משפט תנועתי אך בעמידה ראשונה ומעבר לעמידה שניה

1-8

אותו משפט תנועתי בעמידה שניה ומעבר פשוט לעמידה שלישית

1-8

אותו משפט תנועתי אך בעמידה שלישית ומעבר פשוט לעמידה ששית.

1-8

תרגיל מס' 2 - battement tendu

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 2/4, מפעם בינוני איטי.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

tendu קדימה

1-2

לחזור לששית

3-4

Tendu קדימה, לחזור לששית.

5-8

coup de pied סגור מששית ולחזור לששית

1-4

לפתוח רגלים לראשונה. (להשגיח על מנח האגן ברגע זה).

5-8

Tendu לכוון a la secinde ולחזור לראשונה

1-4

Tendu לכוון a la secinde ולחזור לראשונה

5-8

coup de pied עם ברך במצב turn-out ולהוריד לראשונה

1-4

לסגור רגליים לששית.

5-8

להושיט יד מהמותן אל מעל לראש (חמישית)

1-2

להתכופף הצידה (port de bras) לכוון הבר

3-4

להחזיר הגב עם היד

5-6

להחזיר יד למותן

7-8

demi plie בששית

1-2

לישר ברכיים

3-4

Releve בששית

5-6

לטייל בצעדונים קטנים דרך פנים אל הבר, לצד שני.

7-8

תרגיל מס' 3 - תרגול הושטת רגל קדימה ב-turn out

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם מהיר.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.

תנועות

ספירות

battemtendu קדימה

1-4

להחזיר לראשונה

5-8

וחוזר 4 פעמים.

בתחילת הלימוד של תנועה יש קושי בהבנתה וקושי בביצוע. לכן יש להפריד אותה מכל התנועות האחרות, ולחזור עליה פעמים רבות ללא תוספות. לאחר מספר שבועות אפשר לזרז את התנועה, ולהוסיף כמות הפעמים לביצוע.

תרגיל מס' 4 - תרגיל pointe’ pique קדימה

תרגיל זה עובד על קלות תנועה, מהירות, הושטת רגל ללא העברת משקל, ומשחק של שינוי מספר התנועות.

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 4/4, מפעם מהיר.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה. בתחילת השנה יש לבצע בעמידה ששית בלבד.

תנועות

ספירות

4 pointe

1-4

לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות

5-8

2 pointe

1-2

לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות

3-4

1 pointe

5

לחזור לראשונה (או לששית)

6

Pointe1

7

לחזור לראשונה (או לששית)

8

לחזור פעמיים לפחות על תרגיל זה.

תרגיל מס' 5 - rond de jamb par terre

תרגיל זה הנו הכנה לתרגיל המלא שיתבצע שנה מאוחר יותר. יש לבצעו רק עד לנקודת הצד, וללמד את המושגים en dehors, ו- en dedons. כמו כן אפשר להוסיף בסיום התרגיל כפיפות גו לפנים והצידה.

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם איטי.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.

התנועות

הספירות

tendu קדימה

1

להעביר הרגל על הרצפה לצד

2

לסגור לראשונה

3-4

לחזור על התרגיל

5-8

לעשות הכל בכוון en dedons

1-8

לפתוח יד מהמותן לצד ולרדת עם הגב לפנים ולמטה ל- port de bras קדימה

1-4

עלות בחזרה לזקיפות, יד למעלה

5-8

לכפוף גב הצידה ולחזור למרכז.

1-8

ג. תרגילי אמצע

משך פרק זה כ-15 דקות

תרגול במרכז החדר חשוב לצורך לימוד העברות משקל מרגל לרגל במרחב, עבודה על תנועת הזרועות ביחד ובמקביל, וקפיצות במקום משתי רגליים.

הערה: אף כי התרגילים כתובים להתחלה ברגל ימין, אין דבר זה הכרחי. אני סבורה שישנה חשיבות ללימוד משפט תנועתי או תרגיל גם דרך צד שמאל של הגוף.

תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie

ידיים למותניים, עמידה ראשונה חזיתית (en face)

מוסיקה: 2/4 מפעם בינוני

התרגיל מתחיל ברגל ימין

תנועות

ספירות

Tendu a la seconde, ברגל ימין ולחזור לראשונה

1-2

לחזור על התנועה הקודמת

3-4

Tendu a la seconde בימין

5

להעביר משקל לעמידה שניה

6

לעבור לרגל ימין ו- tendu ברגל שמאל

7

לסגור לראשונה

8

לחזור על התרגיל לצד שני, משמאל לימין

1-8

יש לחזור על תרגיל בסיסי זה מספר פעמים. ההקפדה על הוצאת רגל ללא משקל, והעברת המשקל רק בספירה 6 יביא ליכולת אבחנה ושליטה בתנועות עם העברות המשקל ותנועות ללא העברת משקל. לאחר מספר שיעורים אפשר להוסיף demi plie בעמידה שניה, וזו ההכנה לתרגיל temp lie.

תרגיל מס' 2 - port de bras מוסיקה: ¾ מפעם מתון

עמידה ראשונה זרועות במצב הכנה (pras bas)

הכנה: 7-8, ידיים נפתחות מעט לנשימה וחוזרות למצב הכנה.

תנועות

ספירות

ידיים עוברות לאט למצב ראשונה

1-2

לפתוח ידיים לשניה

3-4

ידיים לאלכסון נמוך (demi bras)

5-6

להוריד לפוזיציית הכנה

7-8

ידיים עוברות לאט למצב ראשונה

1-2

ידיים עולות לפוזיציה חמישית (מעל לראש)

3-4

ידיים נפתחות לפוזיציה שניה

5-6

ידיים יורדות לפוזיצית הכנה bras bas))

7-8

תרגיל מס' 3 - קפיצות קטנות

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני מהיר

עמידה ראשונה, ידיים למתניים.

הכנה: 7-8 demi plie

תנועות

ספירות

לישר ברכיים, לעלות על אצבעות (releve)

1-2

להוריד עקבים, לכופף ברכיים (demi plie)

3-4

לעלות ל- releve, לרדת ל- demi plie

5-6

שתי קפיצות מעמידה ראשונה ולחזור לראשונה

7-8

4 קפיצות נוספות

1-4

לישר ברכיים ולחזור ל- demi plie

5-8

לחזור על אותו תרגיל פעם נוספת

1-16

תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית, החלפות (changement-de-pied)

מוסיקה: 6/8 מפעם מהיר

ידיים למתניים, עמידה שלישית רגל ימין קדימה

הכנה: 7-8: demi plie

תנועות

ספירות

4 קפיצות בחילוף רגליים changement))

1-4

לישר ברכיים

5-6

לכופף ברכיים (demi plie )

7-8

לחזור מספר פעמים

1-8

תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה spring point))

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני-מהיר

ידיים למתניים, עמידה ראשונה (או ששית בתחילת השנה)

תרגיל זה מבוסס על התרגיל האחרון בתרגילי הבר. באמצע הוא מבוצע ללא הפבקה, בעת שהרגליים מתחלפות לסירוגין.

הכנה: 5-8 הקשבה והכנה להוצאת רגל ראשונה (ימין או שמאל, על פי החלטה)

תנועות

ספירות

4 spring point קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique או pointe).)

1-4

אותו דבר ברגל שניה

5-8

spring point 2 קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique או pointe).)

1-2

אותו דבר ברגל שניה

3-4

spring point 1

5

להחליף רגל

6

לחזור על 5, 6.

7-8

תרגיל זה משעשע במיוחד את התלמידות בגיל זה, בגלל חלוקת כמות התנועות המשתנה, דבר שמחבר אותן לתרגילי חשבון בבית הספר. יש לקחת בחשבון שהביצוע בשלב זה אינו מדויק ואף מרושל לעיתים, אך בגלל העונג הכרוך בו, יש לאפשר את המשחק ללא תיקונים רבים מידי.

ד. תרגילי פינה

משך פרק זה כ-15 דקות

ארגון הקבוצה לפני ביצוע התרגילים:

- לסדר את התלמידות/ים בטור בזוגות מהפינה הימנית.

- להסביר שיש לצאת תמיד עם רגל ימין, במצב של point, כמו שעשינו על יד הבר.

- להסביר שיש לחכות 4 ספירות לפני היציאה. הזוג הראשון יוצא אחרי הקדמה המוסיקלית, והזוגות הבאים יוצאים לאחר ספירת 4 של הזוג שלפניהם.

- להסביר שתמיד עוברים את המסלול עד תומו בקו אלכסוני ישר, ואחר כך צועדים בשקט ובאופן רגיל לפינה השניה. מסתדרים בדיוק באותו אופן מצד שמאל.

- להסביר שבצד שמאל הכל חוזר כבימין, אך מתחיל ברגל שמאל, וכוון ההליכה על קו האלכסון השני.

ההקפדה על פרטים אלה תאפשר הפנמה של הרגלי עבודה נכונים, הממשיכים ומתקיימים לאורך כל שנות הלימוד של תחום זה.

תרגיל מס' 1 - הליכה (pas marche)

הליכה פשוטה עם הקפדה על דריכה על האצבעות תחילה, ואחר כך על העקב.

הזרועות לצדי הגוף (demi second) או על המתניים. יש להקפיד שהמבט יופנה קדימה.

תרגיל מס' 2 - דהירה (galop)

- דהירה עם אותה הרגל תחילה. מהפינה הימנית יצאו עם רגל ימין ויבצעו רק עם ימין. בצד שמאל יש לבצע רק עם רגל שמאל. יש להקפיד שהגוף יופנה לכוון ההתקדמות, עם 4 הנקודות (כתפיים ואגן).

- בשלב מאוחר יותר, כשרוב התלמידות הפנימו את תחושת הימין והשמאל, אפשר לבקש להחליף את הרגליים אחרי 4 דהירות. אך יש להקפיד שיתחילו עם רגל ימין מצד ימין, ועל רגל שמאל מצד שמאל!

תרגיל מס' 3 - דילוגים

אפשר להמשיך על קו האלכסון, או לעבור למעגלים. אפשר בשלב זה לתת לתלמידות/ים לדלג באופן חופשי וללא סדר לסיום השיעור. דבר זה מאפשר לתלמידות לפרוק את המתח של השמירה על חוקים ולשחרר את הגוף והראש לתנועה חופשית לסיום השיעור.

 

חלק שני של שנת הלימודים

א. תרגילי פתיחה למשך כ- 5 דקות

  • תרגיל מס' 1 - דילוגים במעגל

ב. תרגילי בר

  • תרגיל מס' 1 - תרגול על יד הבר 15 דקות
  • תרגיל מס' 2 - battement tendu
  • תרגיל מס' 3 - הושטת רגל קדימה ב- turn out
  • תרגיל מס' 4 - pointe’ pique קדימה
  • תרגיל מס' 5 - rond de jamb par terre

ג. תרגילי אמצע

  • תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie
  • תרגיל מס' 2 - port de bras
  • תרגיל מס' 3 - קפיצות קטנות
  • תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית החלפות changement-de-pied
  • תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה spring point

ד. תרגילי פינה

  • תרגיל מס' 1 - הליכה pas marche
  • תרגיל מס' 2 - Gallop דהירה
  • תרגיל מס' 3 - דילוגים

 

חומרי הלימוד ימשיכו להיות אותם החומרים, אך בשלב בו התלמידים מיישמים את התנועות טוב יותר, ומבינים את האלמנטים והדגשים שלהם, אפשר להתחיל לצרף חלק מהתנועות ליחידות קטנות מורכבות יותר. כמו כן אפשר לשנות את המהירות הניתנת לביצוע, ולהרכיב ממספר אלמנטים ריקוד קטן.

א. תרגילי פתיחה למשך כ- 5 דקות

אפשר להשאיר את התרגילים כפי שהיו בחלק א'. אפשר להתחיל מיד על יד הבר, ואפשר ליצור מעגל ולתת משימות של דילוגים על קו המעגל. לבחירה השלישית יתרון בכך שהשיעור מתחיל בתנועה עליזה, תוך תרגול תנועה במעגל ושמירה על גודלו. כמו כן כווני התנועה במעגל מתורגלים, והדילוגים המבוצעים על פי קצב מוכתב.

תרגיל מס' 1 - דילוגים במעגל

מוסיקה 4/4, ידיים למתניים.

תנועות

ספירות

8 דילוגים עם כוון השעון

1-8

8 ספירות עצירה והחלפת כוון הגוף לצד שני

1-8

8 דילוגים נגד כוון השעון

1-8

8 ספירות עצירה והחלפת כוון הגוף לצד שני

1-8

אפשרות נוספת:

8 צעדי רדיפה הצידה עם כוון השעון

1-8

4 דילוגים אל תוך המעגל וריצה אחורה לקו המעגל

1-8

8 צעדי רדיפה הצידה נגד כוון השעון

1-8

8 קפיצות קטנות בשישית עם מחיאות כף

1-8

לחזור שוב על כל המשפט התנועתי

1-36

כל הרכב של תנועות פשוטות המבוסס על תבניות של 8 ספירות, יוכל להיות מתאים לפתיחה או לסיום שיעור זה.

ב. תרגילי בר

תרגיל מס' -1 תרגול על יד הבר 15 דקות

מנח אגן, פוזיציות ו- plie

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם בינוני.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

להטות אגן לפנים ולהחזירו למקום (גב נשאר למעלה)

1-2:

demi-plie ולישר ברכיים

3-4

demi-plie ולישר ברכיים

5-6:

לפתוח לעמידה ראשונה

7-8:

אותו משפט תנועתי אך בעמידה ראשונה ומעבר לעמידה שניה

1-8

אותו משפט תנועתי בעמידה שניה ומעבר לעמידה שלישית

1-8:

אותו משפט תנועתי אך בעמידה שלישית ומעבר פשוט לעמידה ששית.

1-8

תרגיל מס' 2 - battement tendu

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 2/4, מפעם בינוני איטי.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

tendu קדימה flex

1-2

Point ולחזור לששית

3-4

לחזור על 1-4

5-8

coup de pied 2 סגור מששית ולחזור לששית

1-4

לפתוח רגלים לראשונה. (להשגיח על מנח האגן ברגע זה).

5-6:

להחזיק הפוזיציה ולחדש מיקום

7-8

Tendu a la seconde , flex, point ולחזור לראשונה

1-4

Tendu a la seconde , flex, point ולחזור לראשונה

5-8

coup de pied 2 עם ברך במצב turn-out ולהוריד לראשונה

1-4

לסגור רגליים לששית.

5-6

להושיט יד מהמותן אל מעל לראש (חמישית)

7-8

להתכופף הצידה (port de bras ) לכוון הבר

1-2

להחזיר הגב עם היד

3-4

להתכופף הצידה ( (port de brasלכוון הבר

5-6

להחזיר הגב עם היד

7-8

להתכופף קדימה (עד למטה)

1-2

לעלות לזקיפות באופן חופשי

3-4

Deni plie לישר ברכיים releve ולהשאר

5-8

תרגיל מס' 3 - הושטת רגל קדימה ב- turn out

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם מהיר.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר מראשונה לשלישית.

הכנה בספירה: 5-8

תנועות

ספירות

4 battement tendu קדימה ולחזור לשלישית

1-8

4 battement tendus הצידה, עם סגירה לשלישית בחילוף: פעם אחורה ופעם קדימה

1-8

4 coup de pied לפני הקרסול devant ))

1-8

releve

1-8

וחוזר 4 פעמים.

בתרגיל זה לומדים את משמעות החילוף של הרגל העובדת, והשימוש בעמידה שלישית כעמידת מוצא. כל נושא הקדימה ואחורה, במובן devant- ו- derierre בהקשר לשפת הבלט.

תרגיל מס' 4 - pointe’ pique קדימה

תרגיל זה עובד על קלות תנועה, מהירות, הושטת רגל ללא העברת משקל, ומשחק של שינוי מספר התנועות.

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 4/4, מפעם מהיר.

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה. בתחילת השנה יש לבצע בעמידה ששית בלבד.

הכנה בספירה: 5-8

תנועות

ספירות

4 pointe

1-4

לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות

5-8

2 pointe

1-2

לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות

3-4

1 pointe

5

לחזור לראשונה (או לששית

6

Pointe1

7

לחזור לראשונה (או לששית)

8

תרגיל מס' 5 - rond de jamb par terre

תרגיל זה הנו הכנה לתרגיל המלא שיתבצע שנה מאוחר יותר. יש לבצעו רק עד לנקודת הצד, וללמד את המושגים en dehors, ו- en dedons. כמו כן אפשר להוסיף בסיום התרגיל כפיפות גו לפנים והצידה.

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם איטי.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.

התנועות

הספירות

tendu קדימה

1

להעביר הרגל על הרצפה לצד

2

לסגור לראשונה

3-4

לחזור על התנועה

5-8

לפתוח יד מהמותן ולרדת עם הגב לפנים ולמטה ל- port de bras קדימה

1-4

עלות בחזרהלזקיפות, יד למעלה

5-8

Tendu הצידה

1

להעביר רגל על הרצפה לפנים

2

להחליק חזרה לראשונה

3-4

לחזור על התנועה

5-8

לפתוח יד מהמותן ולהתכופף לכוון הבר

1-4

לחזור לזקיפות ויד חוזרת למותן

5-8

ג. תרגילי אמצע

משך פרק זה כ- 15 דקות.

תרגול במרכז החדר חשוב לצורך לימוד העברות משקל מרגל לרגל במרחב, עבודה על תנועת הזרועות מקבילות וביחד, וקפיצות במקום משתי רגליים.

תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie

ידיים למותניים, עמידה שלישית חזיתית (en face)

מוסיקה: 2/4 מפעם בינוני

התרגיל מתחיל ברגל ימין

תנועות

ספירות

Tendu a la seconde, ולחזור לשלישית אחורה (ברגל ימין)

1-2

Tendu a la seconde, ולחזור לשלישית קדימה

3-4

Tendu a la seconde

5

להעביר משקל לעמידה שניה

6

לעבור לרגל ימין ו- tendu ברגל שמאל

7

לסגור לשלישית, שמאל קדימה

8

לחזור על התרגיל לצד שמאל

1-8

יש לחזור על תרגיל בסיסי זה מספר פעמים. ההקפדה על הוצאת רגל ללא משקל, והעברת המשקל רק בספירה 6 יביא ליכולת אבחנה ושליטה בתנועות עם העברות המשקל ותנועות ללא העברת משקל. לאחר מספר שיעורים אפשר להוסיף demi plie בעמידה שניה, וזו ההכנה לתרגיל temp lie.

תרגיל מס' 2 - port de bras

בשלב זה אפשר להתחיל ללמד תנועות ידיים לא מקבילות.

מוסיקה: ¾ מפעם מתון

עמידה ראשונה זרועות במצב הכנה (pras bas)

הכנה: 7-8, ידיים נפתחות מעט לנשימה וחוזרות למצב הכנה.

תנועות

ספירות

ידיים עוברות לאט למצב ראשונה

1-2

לפתוח ידיים לשניה

3-4

ידיים בשלישית (אחת לפני הגוף והשניה לצד הגוף)

5-6

לפתוח בחזרה לשניה

7-8

ידיים עוברות לאט למצב ראשונה

1-2

ידיים עולות לפוזיציה חמישית (מעל לראש)

3-4

ידיים נפתחות לפוזיציה שניה

5-6

ידיים יורדות לפוזיצית הכנה (bras bas)

7-8

תרגיל מס' 3 - קפיצות קטנות

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני מהיר

עמידה ראשונה, ידיים למתניים.

הכנה: 7-8 demi plie

תנועות

ספירות

לישר ברכיים, לעלות על אצבעות releve))

1-2

להוריד עקבים, לכופף ברכיים (demi plie)

3-4

לעלות ל- releve, לרדת ל- demi plie

5-6

שתי קפיצות מעמידה ראשונה ולחזור לראשונה

7-8

4 קפיצות נוספות

1-4

לישר ברכיים

5-8

לחזור על אותו תרגיל פעם נוספת

1-16

תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית החלפות changement-de-pied

מוסיקה: 6/8 מפעם מהיר

ידיים למתניים, עמידה שלישית רגל ימין קדימה

הכנה: 7-8: demi plie

תנועות

ספירות

4 קפיצות

1-4

לישר ברכיים

5-6

לכופף ברכיים demi plie))

7-8

תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה spring point

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני-מהיר

ידיים למתניים, עמידה ראשונה

הכנה: 5-8 הקשבה והכנה להוצאת רגל ראשונה (ימין או שמאל, על פי החלטה)

תרגיל זה מבוסס על התרגיל האחרון בתרגילי הבר. באמצע הוא מבוצע ללא הפסקה, בעת שהרגליים מתחלפות לסירוגין.

תנועות

ספירות

4 spring point קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique או pointe

1-4

אותו דבר ברגל שניה

5-8

spring point 2 קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique או pointe

1-2

אותו דבר ברגל שניה

3-4

spring point 1

5

להחליף רגל

6

לחזור על 5, 6.

7-8

תרגיל זה ימשיך לשעשע את התלמידות גם בהמשך השנה. בשלב זה הן יכולות לנסות לשמור על רוטציה חיצונית במפרקי הירך בעת ביצוע הקפיצות. עדיין הביצוע בשלב זה אינו מדויק ואף מרושל לעיתים, אך בגלל העונג הכרוך בו, יש לאפשר את המשחק עם מעט תיקונים.

ד. תרגילי פינה

משך פרק זה כ- 15 דקות.

תרגיל מס' 1 - הליכה pas marche

3 צעדי הליכה עם הקפדה על דריכה על האצבעות תחילה, וקידה ללא העברת משקל.

הזרועות לצדי הגוף (demi second) או על המתניים. יש להקפיד שהמבט יופנה קדימה.

תרגיל מס' 2 - Gallop דהירה

א. 4 דהירות עם רגל ימין, 4 קפיצות במקום עם spring point ברגל שמאל. בהמשך יוצאים עם שמאל ומחליפים spring point בימין.

ב. בזוגות פנים אל פנים: פולקה, שניים עם הפנים שניים עם הגב.

ג. שילובים שונים בין הקפיצות שנלמדו: פולקה (צעדי רדיפה הצידה, וחילוף כל שתי קפיצות), דילוגים במסלול מוכתב (מעגלי או שינויי כוון), דהירות (gallop), spring point.

תרגיל מס' 3 - דילוגים

אפשר להמשיך על קו האלכסון, או לעבור למעגלים. אפשר בשלב זה לתת לתלמידות/ים לדלג באופן חופשי וללא סדר לסיום השיעור. דבר זה מאפשר לתלמידות לפרוק את המתח של השמירה על חוקים ולשחרר את הגוף והראש לתנועה חופשית לסיום השיעור.

רוצים עוד מידע? השאירו פרטים וניצור עמך קשר בהקדם