דלג לתוכן המרכזי
050-8264905‬

גיל 9-10 מחצית ראשונה

סילבוס לשיעורי בלט גילאי 9-10

 

תוכן העניינים

עקרונות כלליים.. 1

איפיונים........... 2

הנושאים העיקריים ללימוד בשנה זו יהיו....... 2

הרגלי עבודה ראשוניים כגון....... 2

עקרונות לבניית שיעור.... 2

חלק ראשון של שנת הלימודים... 3

מערך שיעור.... 3

א. תרגול ראשוני למשך כ- 5 דקות..... 3

ב. תרגול על יד הבר 15 דקות. 3

תרגיל מס' 1 -  תרגיל הכנת כפות רגליים ו- plie.. 3

תרגיל מס' 2 - battement tendu en croix 3

תרגיל מס' 3 -  battement tendu en croix משלישית 4

תרגיל מס' 4 -  תרגיל pointepique לכל הכוונים.. 4

תרגיל מס' 5 -  rond de jamb par terre 4

ג. תרגילי אמצע למשך כ-15............ 4

תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie 5

תרגיל מס' 2 - port de bras מוסיקה: ¾ מפעם מתון. 5

תרגיל מס' 3 - קפיצות קטנות 5

תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית, החלפות (changement-de-pied) 5

תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה (spring point).. 6

ד. תרגילי פינה למשך כ-10 דקות............ 6

תרגיל מס' 1 - הליכה (pas marche) 6

תרגיל מס' 2 - דהירה (galop).. 6

תרגיל מס' 3 - דילוגים.. 6

.......... 10

 

עקרונות כלליים

בבואנו להרכיב מערכי שיעור עלינו להתחשב בגורמים מספר:

א. מיהו קהל היעד?

ב. האם הילדים עברו בחינות התאמה ובדיקת כשרון לריקוד, או התקבלו ללמוד ללא כל בדיקה?

ג. האם במסגרת בה יתקיימו הלימודים, אפשר לקיים שיעורים באורך שונה, על פי רמת גיל והתפתחות התלמידים?

ד. האם הילדים שנרשמו לחוג הבלט לומדים עוד תחומי ריקוד, כגון מחול מודרני, ג'ז, אלתור ויצירה?

ה. האם למדו בלט בשנה הקודמת, ואילו תרגילים למדו.

בישראל נרשמים לחוגי הבלט ילדים וילדות צעירים מאד. גיל 4 הנו גיל מקובל להתחלת לימודי הבלט, אך יש להימנע מללמד גיל זה את חומרי הבלט הקלאסי. גיל 4 נכלל בקטגורית הגיל הרך, בו רצוי לשחק משחקי יצירה שונים עם אמצעי עזר כגון חישוקים, חבלים, בדים וכו'. רעיונות לשיעורים כאלה אפשר למצוא בספרי הדרכה לתנועה לגיל הרך.

ספרי הדרכה כגון אלה אפשר למצוא בספרית סמינר הקיבוצים, ובמכון וינגייט.

ספרים מומלצים:

נהרין צופיה, הזמנה למחול, (2000), הוצאת ספרית א"ח, קרית ביאליק,

הרפז שולה, יחדיו בתנועה, (1989), הוצאת רשפים.

איפיונים

גיל זה מתאים ללימוד שנה שניה של תרגילי הבלט. הבשלות הקוגניטיבית מאפשרת השקעה בלימודים ופיתוח מיומנויות. לרוב קיימת יכולת שליטה בדחפים, בעיקר תוקפניים. תחושת הערך העצמי בדרך כלל ריאלית. הבנת משמעות של כמויות, נפח ומשקל נמצאת בשלב מתקדם, מה שמאפשר תרגול של כמויות תנועה, הכפלת התנועה וחלוקה מורכבת יותר בהשוואה לשנה קודמת. אפשר להאריך את התרגילים במעט ולהוסיף אלמנט חדש.

 

בגיל 9 יכולת הריכוז גדלה יותר, ומתפתחיםן כשרים קוגניטיביים וגופניים, המאפשרים לחשוב על פרטים מספר בד בבד (Paskevska, 2002). יתכן מצב, שבו התלמיד שוכח לישר ברכיים בעת שהוא חושב על ה- point, או לסובב את פרקי הירך בזמן שהוא שולח רגל קדימה. יש לקחת זאת בחשבון, ולהבין שהדברים משתפרים עם התרגול והצמיחה. בכל זאת אפשר להעיר ולתקן יותר.

 

בגיל זה יש להמשיך ביישום מנח האגן הנכון, שהוא נקודת המוצא ליציבה נכונה. היציבה הנכונה תאפשר לשאת ביעילות את העומס המוטל על המפרקים בשעת הפקת תנועה המיוחדת. כמו כן מתוך יציבה טובה יוצאות תנועות נקיות יותר, וביעילות מרבית.

בגיל זה ממשיך פיתוח השרירים המחזיקים מצב רוטציוני של מפרקי הירך (turn out), והחזקת הגו ארוך למשך כדקה. תרגול זה מחזק את שרירי היציבה, ותורם ליכולת אחזקת יציבה טובה לאורך זמן. לאחר מספר שנים של לימוד ותרגול היציבה הטובה, היא הופכת לאחזקת גוף טבעית וקבועה.

משך השיעור יהיה 45-50 דקות.

הנושאים העיקריים ללימוד בשנה זו יהיו

המשך ארגון מנח האגן.

חיזוק הושטת רגל ארוכה ומכוונת,ללא העברת משקל.

הושטת הרגל תוך שפשוף הסוליה כנגד הרצפה.

העברת משקל מדוייקת.

לימוד רעיון ה-en croix, תוך רוטציה במפרקי הירך (turn out), ושמירה על מנח אגן חזיתי.

לימוד עקרון החילוף. הושטת הרגל הצידה וסגירתה לעמידה שלישית בהחלפה.

תרגול וחיזוק כף הרגל (point) באופן נכון, ללא כווץ האצבעות וללא "סיקל" (sikel).

כפיפת ברכיים בכוון אצבעות כף הרגל (plie).

תנועת הזרועות (port de bras) ברמה הבסיסית, עם שתי הידיים במקביל ובתוספת של פוזיציה השלישית (או פוזיציה קטה, על פי וגאנובה).

הרגלי עבודה מתקדמים

א. להגיעה לשיעור מוכן עם הציוד המתאים: בגד גוף, טייטס, שיער אסוף, ללא תכשיטים

ד. לעבוד על יד הבר עם הרגל הרחוקה ממנו.

ה. להחזיק בבר באופן נכון, ולעמוד במרחק נכון ממנו.

ו. לעמוד במרחק מתאים זה מזה.

ז. בעת העבודה במרכז הסטודיו יש ליצור שורות עם מרחק מתאים בין התלמידים/ות.

ח. בתרגילים מהפינה יש לבצע את התרגיל על קו האלכסון, ולסיים אותו לפני המעבר לצד השני של החדר.

ח.1. יש להתחיל את התנועה בצד ימין עם רגל ימין, ובצד שמאל עם רגל שמאל.

ח.2. יש לספור עד 4 לפני היציאה לביצוע (אלא אם נדרש אחרת).

ט. להפנים משפטי תנועה בעלי מבנה של 8 ספירות.

עקרונות לבניית שיעור

תרגילים בעלי מבנה פשוט.

תבנית בעלת חזרה על אותו אלמנט פעמים מספר.

להוסיף תרגיל או שניים על יד הבר, בהתאם ליכולת התפיסה של הקבוצה.

מוסיקה בעלת מקצב פשוט וברור לספירה (משקל משולש ומשקל זוגי עם דגשים ברורים).

משפטי תנועה בעלי פראזות מאוזנות. כלומר מספר זוגי של ספירות 8, להשלמת המשפט ותחושת הסימטרייה.

שמירה על שלד של שיעור קלאסי קונבנציונלי: בר, אמצע, פינה.

חלק ראשון של שנת הלימודים

מערך שיעור

מערכי השיעור המוצעים כאן מתייחסים לתכנית לימודים בו בתלמיד/ה מתאמן/ת פעמיים בשבוע. אין בחינות התאמה, וכל מי שמעוניין בלימוד הבלט, מתקבל ומתחיל ללמוד. בגיל זה אין הבדל בתכנים הנלמדים בין ילדים בעלי כשרים ריקודיים מגוונים, ואין צורך לחלק את הקבוצות על פי רמות. הבסיס הנרכש זהה לכל בני גיל זה.

א.       תרגול ראשוני למשך כ- 5 דקות

הילדות יושבות בשורות על הרצפה ומבצעות מספר תרגילים של point, flex, turn-in, turn-out, port-de-bras, וכפיפות גו. יש לשלב 2-4 אלמנטים בתרגיל אחד, כדי לפתח את הזיכרון התנועתי ברצפים פשוטים. לעודד חשיבה היקפית על חלקי גוף שונים בו זמנית, בזמן ביצוע התרגיל. יש לדרוש גב זקוף בזמן עבודת כפות הרגליים או בזמן עבודת מפרקי הירך, ולהתאים את הדרישה ליכולת האישית של התלמיד/ה. אפשר להתחיל לדרבן ולעודד עבודת מפרקי הירך נכונה בעת עבודה על זקיפות הגב

ב.       תרגול על יד הבר 15 דקות

תרגיל מס' 1 הכרת חלקי כף הרגל וחימום הברכים

שתי ידיים אל הבר, פנים אל הבר.

מוסיקה: ¾, מפעם בינוני.

עמידת מוצא- ראשונה.

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

Demi plie וליישר רגליים

1-2

ושוב אותו דבר

3-4

לעלות על כרית כף רגל ימין ולהוריד עקב

5-6

ושוב אותו דבר

7-8

Port de bras עם יד ימין-שמאלה ולחזור, port de bras עם שמאל-ימינה

1-8

לחזור על המשפט התנועתי הראשון של 8 ספירות, עם רגל שמאל

1-8

לחזור על המשפט התנועתי השני, כשיד שמאל מתחילה את התנועה

1-8

תרגיל מס' 2 - battement tendu

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 2/4, מפעם בינוני איטי.

עמידת מוצא פוזיציה ראשונה. (מסדרים אותה מתוך עמידה ששית, ופותחים שתי רגליים ביחד).

הכנה בספירה: 5-8

התנועות

הספירות

tendu  קדימה ולחזור לראשונה

1-2

שוב אותו דבר

3-4

Tendu 2  הצידה, לחזור לראשונה.

5-8

2 tendu  אחורה ולחזור לראשונה (להשגיח על מנח האגן ברגע זה)

1-4

2 tendu הצידה

5-8

Cou de pied לצד הקרסול ולהחזיר רגל לראשונה

1-4

אותו דבר פעם נוספת

5-8

Port de bras  לצד (לכוון הבר) ולחזור למרכז

1-4

להחזיר יד אל המותן ולעמוד עם מנח גוף נכון עד סוף המנגינה.

5-8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תרגיל מס' 3 – tendu en coix מעמידה שלישית

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, בינוני.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא שלישית.

תנועות

ספירות

battement tendu 3  קדימה

1-6

לעמוד בשלישית ולתקן עמידה

7-8

3 battement tendu הצידה, עם חילוף הרגל ולחכות בשלישית

1-8

לחזור על התנועה לכוון אחור, תוך שמירה על מנח אגן

1-8

ושוב לחזור על התנועה לכוון הצד

1-8

4 פעמים cou de pied  לפני הקרסול (devant)

1-8

לעלות על demi point  ל- releve ולהסתובב דרך הבר לצד שני

1-8

 

אפשר ללמד הצמדת הרגליים ב – releve  למצב של sousu וסיבוב לכוון הרגל שמאחור תוך כדי החלפתן.

תרגיל מס' 4 -  תרגיל pointe pique לכל הכוונים

תרגיל זה עובד על קלות תנועה, מהירות, הושטת רגל ללא העברת משקל. יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: 4/4, מפעם מהיר.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא ראשונה או שלישית.

תנועות

ספירות

4 pointe קדימה

1-4

לחזור לראשונה מהר ולחכות

5-8

4 pointe הצידה

1-4

לחזור לראשונה מהר ולחכות

5-8

4 pointe אחורה

1-4

לחזור לראשונה ולחכות

5-8

 ושוב הצידה

1-4

לחזור לראשונה

5-8

לחזור פעמיים לפחות על תרגיל זה.

תרגיל מס' 5 -  rond de jamb par terre

תרגיל זה הנו הכנה לתרגיל המלא שיתבצע ללא עצירות שנה מאוחר יותר. יש לבצעו באיטיות ובעצירה על כל תחנה. יש ללמד את המושגים en dehors, ו- en dedons. כמו כן אפשר להוסיף בסיום התרגיל כפיפות גו לפנים והצידה וכן לנסות שווי משקל על שתי הרגליים.

יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.

מוסיקה: ¾, מפעם איטי.

הכנה בספירה: 5-8

עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.

התנועות

הספירות

tendu קדימה

1

להעביר הרגל על הרצפה לצד

2

להעבירה במעגל לאחור ולסגור לראשונה

3-4

לחזור על התרגיל באותו הכוון

5-8

לעשות הכל בכוון en dedons

1-8

לפתוח יד מהמותן לצד ולרדת עם הגב לפנים ולמטה ל- port de bras קדימה

1-4

עלות בחזרה לזקיפות, יד למעלה

5-8

לכפוף גב הצידה ולחזור למרכז.

1-8

ג.       תרגילי אמצע

משך פרק זה כ-15 דקות

תרגול במרכז החדר חשוב לצורך לימוד העברות משקל מרגל לרגל במרחב, עבודה על תנועת הזרועות ביחד ובמקביל, וקפיצות קטנות במקום.

הערה: אף כי התרגילים כתובים להתחלה ברגל ימין, אין דבר זה הכרחי. אני סבורה שישנה חשיבות ללימוד משפט תנועתי או תרגיל גם דרך צד שמאל של הגוף.

תרגיל מס' 1 - הכנה לתרגיל temp lie

ידיים למותניים, עמידה שלישית חזיתית (en face)

מוסיקה: ¾ מפעם בינוני

התרגיל מתחיל ברגל ימין

תנועות

ספירות

Tendu a la seconde,  ברגל ימין ולחזור לשלישית אחורה

1-2

Tendu a la seconde,  ברגל שמאל ולחזור לשלישית אחורה

3-4

Tendu a la seconde בימין

5

להעביר משקל לעמידה שניה דרך demi plie

6

לעבור לרגל ימין ו- tendu ברגל שמאל

7

לסגור לשלישית רגל שמאל קדימה

8

לחזור על התרגיל לצד שני, משמאל לימין

1-8

יש לחזור על תרגיל בסיסי זה מספר פעמים. ההקפדה על הוצאת רגל ללא משקל, והעברת המשקל רק בספירה 6 יביא ליכולת אבחנה ושליטה בתנועות עם העברות המשקל ותנועות ללא העברת משקל.

תרגיל מס' 2 - port de bras מוסיקה: ¾ מפעם מתון

עמידה ראשונה זרועות במצב הכנה (pras bas)

הכנה: 7-8, ידיים נפתחות מעט לנשימה וחוזרות למצב הכנה.

תנועות

ספירות

ידיים עוברות לאט למצב ראשונה

1-2

לפתוח ידיים לשניה

3-4

ידיים לשלישית

5-6

לעבור לרביעית

7-8

להעביר לחמישית (מעל לראש)

1-2

לעבור לשניה

3-4

לעבור ל  demi second

5-6

ידיים יורדות לפוזיצית הכנה (bras bas)

7-8

 

תרגיל מס' 3 - לימוד תרגיל ה pa de bouree

עמידת מוצא שלישית רגל ימין קדימה.

ידיים למתניים

מוסיקה: 4/4 בינוני מהיר

תנועות

ספירות

הרמת רגל קטנה לאחור cou de pied  ודריכה עליה

ו -1

מעבר לעמידה שניה

2

לסגור רגל ימין לפני שמאל בשלישית

3

להרים רגל ימין cou de pied אחורי

4

לחזור לצד שני

5-8

לחזור שוב לצד ראשון

1-4

לחכות ולהכין לביצוע נוסף

5-8

ושוב מהתחלה

1-16

 

תרגיל מס' 4 - קפיצות קטנות

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני מהיר

עמידה ראשונה, ידיים למתניים.

הכנה: 7-8 demi plie

תנועות

ספירות

4 קפיצות מראשונה

1-4

להעביר רגל לעמידה שניה

5-8

4 קפיצות מעמידה שניה

1-4

להעביר רגל לשלישית

5-8

4 קפיצות בחילוף רגליים changement de pied

1-4

לחכות בעמידה שלישית

5-8

לבצע את תנועת ה pas de bouree

1-8

תרגיל מס' 5 - קפיצות בשלישית, החלפות (changement-de-pied)

מוסיקה: 6/8 מפעם מהיר

ידיים למתניים, עמידה שלישית רגל ימין קדימה

הכנה: 7-8: demi plie

תנועות

ספירות

4 קפיצות בחילוף רגליים (changement)

1-4

לישר ברכיים

5-6

לכופף ברכיים (demi plie )

7-8

לחזור מספר פעמים

1-8

תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה (spring point)

מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני-מהיר

ידיים למתניים, עמידה ראשונה (או ששית בתחילת השנה)

תרגיל זה מבוסס על התרגיל האחרון בתרגילי הבר. באמצע הוא מבוצע ללא הפבקה, בעת שהרגליים מתחלפות לסירוגין.

הכנה: 5-8 הקשבה והכנה להוצאת רגל ראשונה (ימין או שמאל, על פי החלטה)

תנועות

ספירות

4 spring point  קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique (או pointe).

1-4

אותו דבר ברגל שניה

5-8

spring point 2  קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique (או pointe).

1-2

אותו דבר ברגל שניה

3-4

spring point 1

5

להחליף רגל

6

לחזור על 5, 6.

7-8

תרגיל זה משעשע במיוחד את התלמידות, בגלל חלוקת כמות התנועות המשתנה, דבר שמחבר אותן לתרגילי חשבון בבית הספר. הביצוע בשלב זה יהיה מדויק יותר מבשנה שעברה, גם אם התלמידה לא למדה אותו. יש לדרוש יותר דיוק בגיל זה.

ד.       תרגילי פינה

משך פרק זה כ-15 דקות

יש להזכיר את החוקים של חלק זה של השיעור:

ארגון הקבוצה לפני ביצוע התרגילים:

זוגות מהפינה הימנית.

מימין יש לצאת תמיד עם רגל ימין, במצב של point,

יש לחכות 4 ספירות לפני היציאה. הזוג הראשון יוצא אחרי הקדמה המוסיקלית, והזוגות הבאים יוצאים לאחר ספירת 4 של הזוג שלפניהם.

תמיד עוברים את המסלול עד תומו בקו אלכסוני ישר, ואחר כך צועדים בשקט ובאופן רגיל לפינה השניה. מסתדרים בדיוק באותו אופן מצד שמאל.

בצד שמאל הכל חוזר כבימין, אך מתחיל ברגל שמאל, וכוון ההליכה על קו האלכסון השני.

ההקפדה על פרטים אלה תאפשר הפנמה של הרגלי עבודה נכונים, הממשיכים ומתקיימים לאורך כל שנות הלימוד של תחום זה.

תרגיל מס' 1 - הליכה (pas marche)

שלושה צעדי הליכה עם הקפדה על דריכה על האצבעות תחילה, וקידה במקום.

הזרועות לצדי הגוף (demi second) או על המתניים. יש להקפיד שהמבט יופנה קדימה ובקידה יורד מעט.

תרגיל מס' 2 - דהירה (galop)

דהירה עם החלפת הרגליים בכל 4 דהירות. יש להקפיד שיתחילו עם רגל ימין מצד ימין, ועל רגל שמאל מצד שמאל!

תרגיל מס' 3 - דילוגים

אפשר להמשיך על קו האלכסון, או לעבור למעגלים. אפשר בשלב זה לתת לתלמידות/ים לדלג באופן חופשי וללא סדר לסיום השיעור. דבר זה מאפשר לתלמידות לפרוק את המתח של השמירה על חוקים ולשחרר את הגוף והראש לתנועה חופשית לסיום השיעור.

צור קשר