לימוד קפיצות בגילים השונים
מאת דינה שמואלי חינקיס
לימוד הקפיצות מתבסס על יכולת ועל לימוד של תנועות שבונות את הקפיצות. יחד עם זה קפיצות הן מיומנות אנושית טבעית וספונטנית, לכן אפשר ורצוי לתת תרגילי קפיצות מגיל צעיר, אך ללא הכוונה מיוחדת וללא התעכבות על דיוק.
תרגול קפיצות בגיל 4-5 יפתח את הכוח בכפות הרגליים והירכיים, ויתרגל את התיאום בניהם. הקואורדינציה תשתפר ואתה היכולת לפתח קפיצות שונות עם תיאומים שונים, במקצבים ובכוונים מגוונים.
החל מגיל שש, בכתה א' כבר אפשר ללמד קפיצות שונות ופשוטות כגון קפיצות בעמידות המוצא: ראשונה, שניה, ושלשית בחילוף הרגליים. כמו כן דהירות לכוון אחד על קו אלכסון, דילוגים ופולקה.
את הקפיצות השונות אפשר לתרגל בטור, בזוגות או במעגל. הילדים נהנים מהקצבים המהירים ומסדרת הקפיצות, ואפשר לשעשע אותם תוך הרכבת ריקוד קטן שיש בו מספר חזרות על הקפיצות השונות בכוונים משתנים.
בגיל שש אין לעבוד עם הילדים על דיוק של מתיחת האצבעות ויישור הרגליים באויר בזמן קפיצה, אך יש ללמד ולהקפיד על נחיתות עם פלייה (plie).
החל מגיל שבע, בו הילדים מתחילים להתחזק גופנית, ויכולים לשפר את מיומנות הקואורדינציה שלהם תוך חשיבה וריכוז, אפשר לדרוש יותר דיוק, עמידה בקצב, ארגון נכול של מנח האגן ושל סידור הרגליים בזמן הקפיצות ובזמן הנחיתות. עדיין אין אפשרות שליטה בזרועות תוך כדי קפיצה, ולכן יש לשים את הידיים כל המותניים.
הקפיצות שיש ללמד בגיל זה הן:
- קפיצות בראשונה, בשניה, ובשלישית (changment de pied)
- קפיצות על רגל אחת כשהשניה מבצעת תנועת נקודה על הרצפה (pointee או pique)
- דהירות מרגל אחת מהפינה, עם חזית לכוון ההתקדמות (gallop )
- דילוגים במעגל או בכוונים שונים ובסידור זוגות וכו'.
- את הקפיצות הראשונות יש לתת בחזרות של 4 ועם מנוחה בשל 4 ספירות בין פוזיציה לפוזיציה.
- הקפיצות הבאות מאפשרות החלפת רגל תוך משחק של מספרי הקפיצות: 4,4,2,2,1,1,1,1 .
- הדהירות מהפינה ייעשו תחילה מרגל אחת בלבד. רגל ימין מפינה ימנית ורגל שמאל מפינה שמאלית. דבר זה יאפשר לתלמידים להפנים את כוון הקפיצה על קו האלכסון וכוון הגוף עם ארבע נקודות לכוון ההתקדמות. בשלב מאוחר יותר אפשר לתת לתלמידים להחליף רגליים בדהירה בכל 4 ספירות, תוך דילוג.
- הדילוגים במעגל מלמדים את הילדים לנוע במעגל מבלי לצאת או להכנס לתוכו. יש לנצל תרגיל פשוט זה להפנמת משפטים בני 8 ספירות, והחלפת כווני מהתקדמות במעגל, ולמשחק של ריקוד קבוצתי. התרגיל יכול להכיל אלמנטים פשוטים כגון 8 דילוגים לכוון אחד, 8 ספירות עצירה או קפיצות במקום, 8 דילוגים לצד שני ו 8 ספירות של סיבוב חופשי במקום או קפיצות אחרות במקום.
ישנה אפשרות להתחיל את השיעור בדילוגים וקפיצות כדי לעורר את שמחת הריקוד, ואחר כך להתחיל בתרגילים במסודרים יותר, כאלה הדורשים ריכוז ודיוק. אני מוצאת שקל לי יותר להתחיל דווקא בתרגילים השקטים ולבנות את הציפיה לריקוד החופשי יותר בסוף השיעור. לאחר ריצה ודילוגים קשה לי להחזיר אותם לשקט ולריכוז, אבל אין הדבר מחויב המציאות.