מערכי השיעור המוצעים כאן מתייחסים לתכנית לימודים בו בתלמיד/ה מתאמן/ת פעמיים בשבוע. אין בחינות התאמה, וכל מי שמעוניין בלימוד הבלט, מתקבל ומתחיל ללמוד. בגיל זה אין הבדל בתכנים הנלמדים בין ילדים בעלי כשרים ריקודיים מגוונים, ואין צורך לחלק את הקבוצות על פי רמות. הבסיס הנרכש זהה לכל בני גיל זה.
הילדות יושבות בשורות על הרצפה ומבצעות מספר תרגילים של point, flex, turn-in, turn-out, port-de-bras, וכפיפות גו. יש לתת לכל אלמנט תרגיל שונה, כדי שיוכלו להתרכז בחלק אחד של הגוף. אין לדרוש גב זקוף בזמן עבודת כפות הרגליים או בזמן עבודת מפרקי הירך. אין לדרוש עבודת מפרקי הירך נכונה בעת עבודה על זקיפות הגב ותנועות הזרועות.
יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.
מוסיקה: ¾, מפעם בינוני.
עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).
הכנה בספירה: 5-8
התנועות
|
הספירות
|
להטות אגן לפנים ולהחזירו למקום (גב נשאר למעלה)
|
1-2
|
להטות אגן לפנים ולהחזירו למקום (גב נשאר למעלה)
|
3-4
|
demi-plie ולישר ברכיים
|
5-6
|
לפתוח לעמידה ראשונה
|
7-8
|
אותו משפט תנועתי אך בעמידה ראשונה ומעבר לעמידה שניה
|
1-8
|
אותו משפט תנועתי בעמידה שניה ומעבר פשוט לעמידה שלישית
|
1-8
|
אותו משפט תנועתי אך בעמידה שלישית ומעבר פשוט לעמידה ששית.
|
1-8
|
יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.
מוסיקה: 2/4, מפעם בינוני איטי.
עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית).
הכנה בספירה: 5-8
התנועות
|
הספירות
|
tendu קדימה
|
1-2
|
לחזור לששית
|
3-4
|
Tendu קדימה, לחזור לששית.
|
5-8
|
coup de pied סגור מששית ולחזור לששית
|
1-4
|
לפתוח רגלים לראשונה. (להשגיח על מנח האגן ברגע זה).
|
5-8
|
Tendu לכוון a la secinde ולחזור לראשונה
|
1-4
|
Tendu לכוון a la secinde ולחזור לראשונה
|
5-8
|
coup de pied עם ברך במצב turn-out ולהוריד לראשונה
|
1-4
|
לסגור רגליים לששית.
|
5-8
|
להושיט יד מהמותן אל מעל לראש (חמישית)
|
1-2
|
להתכופף הצידה (port de bras) לכוון הבר
|
3-4
|
להחזיר הגב עם היד
|
5-6
|
להחזיר יד למותן
|
7-8
|
demi plie בששית
|
1-2
|
לישר ברכיים
|
3-4
|
Releve בששית
|
5-6
|
לטייל בצעדונים קטנים דרך פנים אל הבר, לצד שני.
|
7-8
|
יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.
מוסיקה: ¾, מפעם מהיר.
הכנה בספירה: 5-8
עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.
תנועות
|
ספירות
|
battement tendu קדימה
|
1-4
|
להחזיר לראשונה
|
5-8
|
וחוזר 4 פעמים.
בתחילת הלימוד של תנועה יש קושי בהבנתה וקושי בביצוע. לכן יש להפריד אותה מכל התנועות האחרות, ולחזור עליה פעמים רבות ללא תוספות. לאחר מספר שבועות אפשר לזרז את התנועה, ולהוסיף כמות הפעמים לביצוע.
תרגיל זה עובד על קלות תנועה, מהירות, הושטת רגל ללא העברת משקל, ומשחק של שינוי מספר התנועות.
יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.
מוסיקה: 4/4, מפעם מהיר.
הכנה בספירה: 5-8
עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה. בתחילת השנה יש לבצע בעמידה ששית בלבד.
תנועות
|
ספירות
|
4 pointe
|
1-4
|
לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות
|
5-8
|
2 pointe
|
1-2
|
לחזור לראשונה (או לששית) מהר ולחכות
|
3-4
|
1 pointe
|
5
|
לחזור לראשונה (או לששית)
|
6
|
Pointe1
|
7
|
לחזור לראשונה (או לששית)
|
8
|
לחזור פעמיים לפחות על תרגיל זה.
תרגיל זה הנו הכנה לתרגיל המלא שיתבצע שנה מאוחר יותר. יש לבצעו רק עד לנקודת הצד, וללמד את המושגים en dehors, ו- en dedons. כמו כן אפשר להוסיף בסיום התרגיל כפיפות גו לפנים והצידה.
יד אחת מחזיקה בבר, השניה על המותן.
מוסיקה: ¾, מפעם איטי.
הכנה בספירה: 5-8
עמידת מוצא צמודה מקבילה (שישית) ומעבר לראשונה.
התנועות
|
הספירות
|
tendu קדימה
|
1
|
להעביר הרגל על הרצפה לצד
|
2
|
לסגור לראשונה
|
3-4
|
לחזור על התרגיל
|
5-8
|
לעשות הכל בכוון en dedons
|
1-8
|
לפתוח יד מהמותן לצד ולרדת עם הגב לפנים ולמטה ל- port de bras קדימה
|
1-4
|
עלות בחזרה לזקיפות, יד למעלה
|
5-8
|
לכפוף גב הצידה ולחזור למרכז.
|
1-8
|
משך פרק זה כ-15 דקות
תרגול במרכז החדר חשוב לצורך לימוד העברות משקל מרגל לרגל במרחב, עבודה על תנועת הזרועות ביחד ובמקביל, וקפיצות במקום משתי רגליים.
הערה: אף כי התרגילים כתובים להתחלה ברגל ימין, אין דבר זה הכרחי. אני סבורה שישנה חשיבות ללימוד משפט תנועתי או תרגיל גם דרך צד שמאל של הגוף.
ידיים למותניים, עמידה ראשונה חזיתית (en face)
מוסיקה: 2/4 מפעם בינוני
התרגיל מתחיל ברגל ימין
תנועות
|
ספירות
|
Tendu a la seconde, ברגל ימין ולחזור לראשונה
|
1-2
|
לחזור על התנועה הקודמת
|
3-4
|
Tendu a la seconde בימין
|
5
|
להעביר משקל לעמידה שניה
|
6
|
לעבור לרגל ימין ו- tendu ברגל שמאל
|
7
|
לסגור לראשונה
|
8
|
לחזור על התרגיל לצד שני, משמאל לימין
|
1-8
|
יש לחזור על תרגיל בסיסי זה מספר פעמים. ההקפדה על הוצאת רגל ללא משקל, והעברת המשקל רק בספירה 6 יביא ליכולת אבחנה ושליטה בתנועות עם העברות המשקל ותנועות ללא העברת משקל. לאחר מספר שיעורים אפשר להוסיף demi plie בעמידה שניה, וזו ההכנה לתרגיל temp lie.
תרגיל מס' 2 - port de bras מוסיקה: ¾ מפעם מתון
עמידה ראשונה זרועות במצב הכנה (pras bas)
הכנה: 7-8, ידיים נפתחות מעט לנשימה וחוזרות למצב הכנה.
תנועות
|
ספירות
|
ידיים עוברות לאט למצב ראשונה
|
1-2
|
לפתוח ידיים לשניה
|
3-4
|
ידיים לאלכסון נמוך (demi bras)
|
5-6
|
להוריד לפוזיציית הכנה
|
7-8
|
ידיים עוברות לאט למצב ראשונה
|
1-2
|
ידיים עולות לפוזיציה חמישית (מעל לראש)
|
3-4
|
ידיים נפתחות לפוזיציה שניה
|
5-6
|
ידיים יורדות לפוזיצית הכנה (bras bas)
|
7-8
|
מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני מהיר
עמידה ראשונה, ידיים למתניים.
הכנה: 7-8 demi plie
תנועות
|
ספירות
|
לישר ברכיים, לעלות על אצבעות (releve)
|
1-2
|
להוריד עקבים, לכופף ברכיים (demi plie)
|
3-4
|
לעלות ל- releve, לרדת ל- demi plie
|
5-6
|
שתי קפיצות מעמידה ראשונה ולחזור לראשונה
|
7-8
|
4 קפיצות נוספות
|
1-4
|
לישר ברכיים ולחזור ל- demi plie
|
5-8
|
לחזור על אותו תרגיל פעם נוספת
|
1-16
|
תרגיל מס' 4 - קפיצות בשלישית, החלפות (changement-de-pied)
מוסיקה: 6/8 מפעם מהיר
ידיים למתניים, עמידה שלישית רגל ימין קדימה
הכנה: 7-8: demi plie
תנועות
|
ספירות
|
4 קפיצות בחילוף רגליים (changement)
|
1-4
|
לישר ברכיים
|
5-6
|
לכופף ברכיים (demi plie )
|
7-8
|
לחזור מספר פעמים
|
1-8
|
תרגיל מס' 5 - קפיצות על רגל אחת בהחלפה (spring point)
מוסיקה: 4/4 מפעם בינוני-מהיר
ידיים למתניים, עמידה ראשונה (או ששית בתחילת השנה)
תרגיל זה מבוסס על התרגיל האחרון בתרגילי הבר. באמצע הוא מבוצע ללא הפבקה, בעת שהרגליים מתחלפות לסירוגין.
הכנה: 5-8 הקשבה והכנה להוצאת רגל ראשונה (ימין או שמאל, על פי החלטה)
תנועות
|
ספירות
|
4 spring point קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique (או pointe).
|
1-4
|
אותו דבר ברגל שניה
|
5-8
|
spring point 2 קפיצות על רגל שמאל, ימין עושה pique (או pointe).
|
1-2
|
אותו דבר ברגל שניה
|
3-4
|
spring point 1
|
5
|
להחליף רגל
|
6
|
לחזור על 5, 6.
|
7-8
|
תרגיל זה משעשע במיוחד את התלמידות בגיל זה, בגלל חלוקת כמות התנועות המשתנה, דבר שמחבר אותן לתרגילי חשבון בבית הספר. יש לקחת בחשבון שהביצוע בשלב זה אינו מדויק ואף מרושל לעיתים, אך בגלל העונג הכרוך בו, יש לאפשר את המשחק ללא תיקונים רבים מידי.
משך פרק זה כ-15 דקות
ארגון הקבוצה לפני ביצוע התרגילים:
- לסדר את התלמידות/ים בטור בזוגות מהפינה הימנית.
- להסביר שיש לצאת תמיד עם רגל ימין, במצב של point, כמו שעשינו על יד הבר.
-להסביר שיש לחכות 4 ספירות לפני היציאה. הזוג הראשון יוצא אחרי הקדמה המוסיקלית, והזוגות הבאים יוצאים לאחר ספירת 4 של הזוג שלפניהם.
- להסביר שתמיד עוברים את המסלול עד תומו בקו אלכסוני ישר, ואחר כך צועדים בשקט ובאופן רגיל לפינה השניה. מסתדרים בדיוק באותו אופן מצד שמאל.
- להסביר שבצד שמאל הכל חוזר כבימין, אך מתחיל ברגל שמאל, וכוון ההליכה על קו האלכסון השני.
ההקפדה על פרטים אלה תאפשר הפנמה של הרגלי עבודה נכונים, הממשיכים ומתקיימים לאורך כל שנות הלימוד של תחום זה.
הליכה פשוטה עם הקפדה על דריכה על האצבעות תחילה, ואחר כך על העקב.
הזרועות לצדי הגוף (demi second) או על המתניים. יש להקפיד שהמבט יופנה קדימה.
- דהירה עם אותה הרגל תחילה. מהפינה הימנית יצאו עם רגל ימין ויבצעו רק עם ימין. בצד שמאל יש לבצע רק עם רגל שמאל. יש להקפיד שהגוף יופנה לכוון ההתקדמות, עם 4 הנקודות (כתפיים ואגן).
- בשלב מאוחר יותר, כשרוב התלמידות הפנימו את תחושת הימין והשמאל, אפשר לבקש להחליף את הרגליים אחרי 4 דהירות. אך יש להקפיד שיתחילו עם רגל ימין מצד ימין, ועל רגל שמאל מצד שמאל!
אפשר להמשיך על קו האלכסון, או לעבור למעגלים. אפשר בשלב זה לתת לתלמידות/ים לדלג באופן חופשי וללא סדר לסיום השיעור. דבר זה מאפשר לתלמידות לפרוק את המתח של השמירה על חוקים ולשחרר את הגוף והראש לתנועה חופשית לסיום השיעור.