מקום המוסיקה בשיעורי הבלט
המוסיקה הנה חלק אינטגרלי של המחול. הבלט הקלאסי זקוק למוסיקה הקלאסית לחיזוק המוסיקליות שבתוך הריקוד. האלמנטים המוסיקליים שבמוסיקה הקלאסית באים לידי ביטוי בתנועות.
דוגמאות מספר:
- תנועות חדות וקצרית (frappee או pettit battement ) יתבצעו עם מוסיקה במפעם אלגרו באיכות סטקאטו ובצלילים גבוהים וקלים.
- תנועות חדות וארוכות (grand battement) יבוצעו עם מוסיקה במפעם אלגרו, באיכות סטקאטו או לגאטו, על פי הנחיית המורה, ובצלילים נמוכים וכבדים יותר.
- תנועות רכות ומעוגלות (rond de jamb או temp lie ) יבוצעו עם מוסיקה במפעם בינוני, באיכות לגאטו, ובצלילים מלאים. עדיף לבצע תרגילים אלה במקצב הוואלס במהירות בינונית.
הטונאליות של המוסיקה בשיעורי הבלט משתנה לפי גיל התלמידים.
לילדים צעירים, מגיל הגן ועד כיתות ד-ה מקובל להשתמש במוסיקה קלאסית מקורית הנושאת לחן שירי פשוט ויציב. אפשר גם להשתמש בנושאים מוסיקליים מתוך שירי ילדים או מלחינים שכתבו יצירות לצעירים כגון שוברט, צ'ייקובסקי וכו', ולעבד אותם לפי מגמת התרגיל.
שיעורים לבוגרים יותר ילוו במוסיקה בעלת מבנה קלאסי. פסנתרנים רבים מנגנים חלקים מיצירותיהם של יוצרים מהתקופה הקלאסית בשיעורי הבלט. כדאי ורצוי לנצל את שיעורי הבלט גם להכירות עם יצירות קלאסיות ידועות וחשובות שליוו את הבלטים הגדולים בתקופות שונות של ההיסטוריה.
במקרים רבים אין אפשרות ללוות את שיעורי הבלט במוסיקה חיה, פסנתרן מלווה. המוסיקה המוקלטת בדיסקים נעשית זמינה יותר ויותר, ולכן אפשר להשתמש במוסיקה מוקלטת מיקצועית ואף ללמוד דרכה על הניואנסים האפשריים בתחום זה.
מאחר והמוסיקה משפיעה עלינו כבני אדם בכלל ובמיוחד כשאנו רוקדים, יש לתת את הדעת על עוצמת הנגינה או ההשמעה של המוסיקה המוקלטת בעת תרגול הבלט. יש להתאים את הווליום לעוצמת התנועות המבוצעות. ברפרטואר התנועתי של שיעור קלאסי יש תנועות בעלות עוצמה נמוכה, שקטה, רכה וזורמת. כך אמורה להיות גם המוסיקה המלווה. לעומתן ישנן תנועות בעלות עוצמה שרירית ודינאמית גבוהה, כגון קפיצות גדולות, בהן עוצמת המוסיקה אמורה לתת דחיפה לרוקדים.
חשיבות החיבור המוסיקלי לתנועה היא בדרגה ראשונה. המוסיקה והתנועה חד הם. לכן במידה והמוסיקה מרוחקת ונמוכה מידי, תחסר התנועה את המוסיקליות והאיחוד של הרוקד עם המוסיקה. מוסיקה רועשת או צווחנית מידי, תגרום לתנועה חסרת מנוחה.
לאחרונה גיליתי, באמצעות עדויות של תלמידיי, שלעיתים מורות לבלט משתמשות במוסיקת פופ ושירים עכשוויים בתור ליווי לשיעורי הבלט כדי למשוך תלמידות לשיעוריהן. הדבר אינו תקין לחלוטין וגורם לעיוות הנושא כולו. יש להבין שדרך לימוד הבלט לומדים גם תרבות הסטורית, לומדים תקופה מסויימת בתולדות האמנות, ולומדים שפה. כל זה מעבר ללימוד הפוזיציות והתנועות, ומעבר לפיתוח היכולת לרקוד, אך חשוב באותה מידה לחינוך האדם ולהעשרת מושגיו.